please leave your 'tapak kaki' so that i know that you read and support me =]

Thursday, February 9, 2012

maaf, saya tak makan makanan itu

assalamualaikum wbt =]


kalau korang pergi keluar makan dengan member, korang pilih restoren apesal macam pelik pulak ejaan ni macam mana ? atau berdasarkan ape ? first sekali mesti korang akan tanya member lain nak makan ape. lepas tu gaduhgaduh, die tanya die tanya die tanya die~ lepas tu tanya balik nak makan ape. kalau tak dapat jawapan, korang pun pusingpusing tengok mana restoren best. lepas tu masuk, order dan makan.

oppss !

sebelum tu,korang ada cek dulu tak restoren tu ada sijil HALAL atau tidak ? korang pasti tu halal ke kalau setakat ada tulis halal ?

ingat, halal JAKIM sahaja yang sah keHALALannya. selain halal jakim, macam S.E.A halal atau halal swasta yang lain itu tidak dikira halal. cuba fikir kenapa kedai tu susahsusah apply halal swasta yang jauh lebih mahal dari halal jakim ? sebab satu reason je iaitu mudah. contoh; halal swasta tidak memerlukan pemeriksaan mengejut seperti yang dilakukan oleh jakim. dan banyak lagi perbezaan lain yang boleh dilihat.

"wahai manusia ! makanlah dari (makanan) yang halal dan baik yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh, syaitan itu musuh yang nyata bagimu."
[surah al-baqarah ayat 168]


dan sebarang pertanyaan boleh direct terus dengan jakim kat web die; http://www.halal.gov.my/v3/

nak semak guna sms ;

HALAL<>STATUS<>no.permohonan. cth; HALAL STATUS 2oo91231101010
atau
HALAL<>SEMAK<>no.pendaftaran syarikat (ROC). cth; HALAL SEMAK 12345x

hantar kat 15888.

gamba atas dgn bawah, amek dari SINI


alang-alang dah terbaca ni, ape kata bukak web ni; TEKAN SINI =D


next time, let's eat together, oppa

-sekian-

psstt: kte tunggu 3thn nak minum starbucks tahu tak. wuhhuuhuhu~ and alhamdulillah, sekarang baru dapat minum, setelah sahih kehalalannyaa. and lepas tu kena stop. starbucks ISRAEL ! 

No comments: